یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲

گفت و گو با کتابدار کتابخانه روستایی میرزاقاسم پریخان مشگین شهر؛

لذت مطالعه با بازی و فعالیت های خلاقانه

كتابخانه ميرزاقاسم - کراپ‌شده

کتابدار کتابخانه روستای پریخان گفت: در روستا مکانی برای سرگرم کردن کودکان نیست، به همین دلیل سعی می کنم با انجام برنامه های مورد علاقه کودکان آن ها را به کتابخانه جذب کرده و ضمن بازی و فعالیت های خلاقانه، لذت مطالعه را به آن ها بچشانم.

فاطمه زیاد پور، کتابدار کتابخانه روستایی میرزاقاسم پریخان مشگین شهر استان اردبیل در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: کتابخانه میرزا قاسم در بخش مرکزی روستای پریخان، در انتهای کوچه ای فرعی (شهید پناه زاده) واقع است. روستای پریخان فاصله چندانی با شهر ندارد و به همین دلیل بسیاری از اهالی برای رفع نیازهای خود و حتی گاه استفاده از کتابخانه به شهر مراجعه می کنند. روستا دارای مدرسه ابتدایی و متوسطه است؛ مدرسه ابتدایی نزدیک به کتابخانه،‌ اما دبیرستان در مسیری دور از کتابخانه در دره ای واقع شده است. پایگاه بسیج روستا نیز فعال است؛ اما پارک و مراکز فرهنگی و تفریحی دیگری در روستا وجود ندارد و می توان گفت کتابخانه، تنها مرکزی است که کودکان و نوجوانان می توانند اوقات فراغت خود را در آن سپری کنند و در حال حاضر بیشترین مراجعان کتابخانه ما این قشر هستند. کتابخانه میرزاقاسم با مساحت ۶۰۶ مترمربع و زیربنای ۲۳۶ متر مربع در سال ۱۳۸۱ تاسیس شده است.

زیادپور که از ۵ سال پیش کار خود را در کتابخانه روستا آغاز کرد، در حال حاضر بیشترین زمان و انرژی خود را به حوزه کودک و نوجوان معطوف کرده است. وی در این باره گفت: واقعیت این است که در مناطق روستایی، کودکان و نوجوانان، امکانات متنوعی برای گذران اوقات فراغت ندارند و گاه، همچون روستای پریخان، کتابخانه تنها محل مراجعه آنان است؛ به همین دلیل من در طراحی برنامه های کتابخانه ای همواره سعی کرده ام با برگزاری فعالیت های متنوع و جلب مشارکت کودکان در اجرای برنامه ها، عادت به کتابخوانی را در آن ها ایجاد کنم.

وی با اشاره به فعالیت های انجام شده در این کتابخانه ویژه بزرگسالان گفت: گاه دعوتنامه هایی را آماده می کنم و پس از اجرای ویژه برنامه هایی در مدارس، از کودکان می خواهم که دعوتنامه ها را به مادران خود برسانند و از این طریق آن ها را برای شرکت در برنامه های کتابخانه دعوت می کنم؛ مادران اعضای کتابخانه را نیز از طریق تماس تلفنی برای حضور در برنامه ها دعوت می کنم؛ چراکه همانگونه که اشاره کردم، موقعیت مکانی کتابخانه گاه باعث می شود که مادران مانع از مراجعه فرزندان خود به کتابخانه شوند به همین دلیل لازم است که ابتدا مادران از امنیت مکان کتابخانه اطمینان حاصل کنند. برای بانوان جلسات مشاوره در موضوعاتی چون فرزندپروری، آسیب های فضای مجازی، خانواده، دین، طب سنتی و ... برگزار می کنم؛ برای برگزاری این جلسات گاه از اساتید حوزه علمیه مشکین شهر، مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشکین شهر و گاه از یکی از اعضای شورای روستا که کارشناس ارشد مشاوره هستند، دعوت می کنم. همچنین به مناسبت های مختلف برنامه هایی همچون ساخت کاردستی و کلاس خلاقیت ویژه مادران و فرزندان طراحی می کنم، چراکه به تجربه دریافته ام که این همراهی، رغبت بیش از پیش کودکان را برای حضور در محیط کتابخانه و شرکت در فعالیت ها به دنبال دارد.

زیادپور ادامه داد: فعالیت های ویژه کودکان در فصول مختلف متفاوت است. در ایام تابستان بچه ها وقت زیادی برای مراجعه به کتابخانه دارند؛ تقریبا همزمان با من به کتابخانه می آیند و همراه با من آنجا را ترک می کنند. در روزهای تابستان با برگزاری کلاس های آموزش کاردستی و یا انجام آزمایش هایی ساده بر اساس کتاب های علمی موجود در کتابخانه، سعی می کنم اوقات خوشی برای کودکان خلق کنم. گاه لپ تاپ خود را به کتابخانه می آورم و برایشان فیلم های مستند و کارتون پخش می کنم؛ همچنین در بخش کودک، بازی هایی همچون شطرنج، منچ، دارت و ... داریم که برای کودکان جذاب است و گاه با انجام این بازی ها، بین آنها مسابقه برگزار می کنم؛ علاوه بر این، انجام بازی های سنتی نیز برای کودکان لذت بخش است. در واقع در روستا مکانی برای سرگرم کردن کودکان نیست، به همین دلیل سعی می کنم با انجام برنامه های مورد علاقه کودکان آن ها را به کتابخانه جذب کرده و ضمن بازی و فعالیت های خلاقانه، لذت مطالعه را به آن ها بچشانم. قصه گویی، جمع خوانی، برگزاری نشست های کتابخوان و کلاس های آموزش کامپیوتر نیز از دیگر فعالیت های ویژه ایام تابستان است. در روزهای پاییز و زمستان، از آنجا که بچه ها ساعات بیشتری را در مدرسه می گذرانند، من خود به مدارس می روم. در واقع اول مهر طرح ها و برنامه های خود را به اولیای مدرسه ارائه می دهم و از طریق هماهنگی با آن ها، هر هفته یک ساعت برنامه های کتابخوانی ویژه یک کلاس برگزار می کنم. در این برنامه ها به تعداد دانش آموزان کلاس، با خود کتاب به همراه می برم و با توزیع کتاب ها در میان دانش آموزان،‌ به آنها نیم ساعت زمان می دهم که بخش هایی از کتاب را مطالعه کنند؛ در این مدت چنانچه دانش آموزان به مطالعه آن کتاب علاقه مند شدند، کتاب را به آن ها امانت می دهم. برای کودکان پیش دبستانی نیز برنامه هایی چون قصه گویی و ساخت کاردستی اجرا می کنم. علاوه بر این، گاه با همراهی کودکان نمایش برگزار می کنیم؛ به عنوان مثال نمایش سفره هفت سین را ویژه نوروز اجرا کردیم؛ نمایش ها توسط کودکان داوطلب اجرا می شود؛ در مورد نمایش سفره هفت سین، هر یک از آیتم های سفره هفت سین را به صورت ماسک درست کردم؛ کودکان داوطلب برای ایفای نقش کاراکتر های نمایش به کتابخانه آمدند و پس از چندین نوبت تمرین، نمایش را در مدرسه اجرا کردیم؛ با اجرای این فعالیت ها در مدارس، حتی آن دسته از دانش آموزان که عضو کتابخانه نیستند نیز به حضور در کتابخانه ترغیب می شوند.

وی ادامه داد: گاه اعضای کودک و نوجوان کتابخانه را برای بازدید به کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشکین شهر می برم؛ بچه ها آنجا بازی می کنند و با شرکت در فعالیت هایی چون سفال گری، نقاشی، کاردستی و ... خاطره ای شیرین برای خود می سازند.

زیادپور اظهار داشت: کار با کودکان هر لحظه اش خاطره است؛ یادم می آید نخستین روز حضور من در این کتابخانه بود و کتابدار سابق کتابخانه امور جاری را برایم توضیح می داد؛ در حین گفتگوی ما کودکی وارد شد و به زبان شیرین کودکانه سلام کرد؛ به بخش کودک رفت و کتابی را برای خود انتخاب کرد. دیدن آن کودک در روز اول کار، اشتیاق انجام کاری اثرگذار برای کودکان روستا را در من ایجاد کرد و ارتباطی صمیمانه میان ما شکل گرفت و امروز آن کودک، بعد از ۵ سال هنوز از اعضای ثابت کتابخانه روستا است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 3 =