چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹

با هدف توسعه همکاری ها در راستای ترویج کتابخوانی انجام شد؛

دیدار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و رئیس اداره ترویج سازمان جهاد کشاورزی همدان

دیدار رئیس ترویج جهاد کشاورزی با مدیرکل استان همدان

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با هدف توسعه همکاری ها در راستای ترویج کتابخوانی، با جواد رشیدی، رئیس اداره ترویج سازمان جهادکشاورزی استان همدان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با جواد رشیدی، رئیس اداره ترویج سازمان جهادکشاورزی استان همدان دیدار و گفتگو کرد.

عاطفه زارعی در این دیدار اظهار داشت: ۱۱۵ کتابخانه عمومی در استان همدان وجود دارد که ۴۵ باب آن روستایی و باقی آن شهری است که ظرفیتی مناسب برای ارائه برنامه‌های مختلف فرهنگی و هم‌افزایی با دستگاه‌های مربوطه به ویژه در حوزه کتابخانه‌های روستایی است.

وی با بیان اینکه همکاری کتابخانه‌های عمومی با سازمان جهاد کشاورزی به ارتقای سطح زندگی روستاییان می انجامد، افزود: در این کتابخانه‌ها سالن‌های آمفی تئاتر و منابع مرتبط با بخش‌های مختلف کشاورزی در نظر گرفته شده است که می‌تواند سازمان جهادکشاورزی را در حوزه ترویج به خوبی یاری رساند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان بیان کرد: در راستای ایجاد سواد اطلاعات سلامت و کار در حوزه‌های کشاورزی برای جامعه شهری، روستایی و عشایر، ظرفیت‌های بسیار خوبی برای آموزش و معرفی منابع اطلاعاتی وجود دارد؛ به طوری که می‌توان گفت کتابخانه‌ عمومی، مرکزی اجتماعی برای افزایش مهارت و سواد طبق چهار تعریف یونسکو است.

زارعی ادامه داد: اولین تعریفی که از سواد در اوایل قرن بیستم ارائه شد، صرفاً به توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری معطوف بود. طبق این تعریف، فردی باسواد محسوب می‌شد که توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری خود را داشته باشد. دومین تعریف یونسکو از سواد، توانایی استفاده از رایانه و آموختن  یک زبان خارجی بود که در اواخر قرن بیستم، سازمان ملل آن را ارائه کرد. بدین ترتیب به افرادی که توان خواندن و نوشتن، استفاده از رایانه و صحبت و درک مطلب به یک زبان خارجی را داشتند، باسواد گفته شد. سازمان ملل در دهه دوم قرن ۲۱، در مفهوم سواد تغییر ایجاد کرد، در این تعریف سوم کاملاً ماهیت سواد تغییر یافت و فراگیری مهارت‌هایی که از سوی یونسکو اعلام شد مصداقی برای با سواد بودن به حساب آمد.

زارعی با اشاره به اینکه یونسکو ۱۲ شاخص در تعریف سوم ارائه داد، اظهار داشت: سواد عاطفی یعنی توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده و دوستان؛ سواد ارتباطی یعنی توانایی برقراری ارتباط مناسب با دیگران و دانستن آداب اجتماعی؛ سواد مالی یعنی توانایی مدیریت مالی خانواده، دانستن روش های پس انداز و توازن دخل و خرج؛ سواد رسانه‌ای یعنی این که فرد بداند کدام رسانه معتبر و کدام نامعتبر است؛ سواد تربیتی یعنی توانایی تربیت فرزندان به نحو شایسته؛ سواد رایانه‌ای یعنی دانستن مهارت‌های راهبری رایانه؛ سواد سلامتی یعنی دانستن اطلاعات مهم درباره تغذیه سالم و کنترل بیماری‌ها؛ سواد نژادی و قومی یعنی شناخت نژادها و قومیت ها بر اساس احترام و تبعیض نگذاشتن؛ سواد بوم شناختی یعنی دانستن راه‌های حفاظت از محیط زیست؛ سواد تحلیلی یعنی توانایی شناخت، ارزیابی و تحلیل نظریه‌های مختلف و ایجاد استدلال‌های منطقی بدون تعصب و پیش فرض؛ سواد انرژی یعنی توانایی مدیریت مصرف انرژی و سواد علمی یعنی علاوه بر سواد دانشگاهی، توانایی بحث یا حل و فصل مسائل با راهکارهای علمی و عقلانی مناسب.

وی با بیان اینکه با این حال و به تازگی «یونسکو» یک بار دیگر در تعریف سواد تغییر ایجاد کرد، افزود: در این تعریف جدید، توانایی ایجاد تغییر، ملاک باسوادی قرار گرفته است؛ یعنی شخصی باسواد تلقی می‌شود که بتواند با استفاده از خوانده‌ها و آموخته‌های خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی نیز با تعریف رویکرد اجتماعی به دنبال تحقق این تعریف از دانستن هستند، تصریح کرد: از آنجا که سازمان جهاد کشاورزی در روستا به دنبال توانمندکردن روستاییان به ویژه زنان روستایی است، کتابخانه‌ها نیز می‌توانند نقش مهمی در این حوزه ایفا کنند.

زارعی با بیان اینکه بیشترین آمار مراجعه کننده به کتابخانه‌های عمومی روستایی را بانوان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که کتابخانه‌های عمومی مرکز آموزش و سلامت باشند و به اقتصاد کشاورزان کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه کتابدارانی که در کتابخانه‌های روستایی حضور دارند از افراد بومی هستند که با بافت روستا به طور کامل آشنایی دارند، ادامه داد: بنابراین در صورت تدوین برنامه مناسب می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود به طور بهینه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه شهروندان ما در همه جوامع شهری، روستایی و عشایری با مطالعه تجربیات خوبی می‌توانند کسب کنند، خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که بتوانیم بر اساس تعریفی که یونسکو از سواد ارائه می‌دهد، خواندن و دانستن‌ را به مرحله عملگرایی برسانیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به فعالیت های کتابخانه ها برای جذب مخاطب، گفت: در تعریف کتابخانه‌ها بازنگری صورت گرفته و کتابخانه‌، به مرکزی اجتماعی تبدیل شده است که خدمات مختلفی به اعضا و مردم ارائه می‌دهد.

زارعی با بیان اینکه هرچه میزان استفاده از کتاب افزایش یابد ما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهیم شد، اظهار کرد: می‌توانیم کتابخانه‌ها را به عنوان کلاس آموزشی در اختیار کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قرار دهیم و در روستاهای فاقد کتابخانه در مراکز خدمات کشاورزی به ارائه خدمات کتابخانه‌ای و فرهنگی بپردازیم.

۳۲ مرکز خدمات کشاورزی آماده همکاری در حوزه کتابخوانی

جواد رشیدی، رئیس اداره ترویج سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز در این نشست گفت: ۳۲ مرکز خدمات کشاورزی قابلیت راه اندازی طرح پیشخوان کتاب را دارند و ما از مروجان سازمان می خواهیم به عنوان رابط فرهنگی بین روستاییان و کتابخانه ایفای نقش کنند.

وی ادامه داد: برای ترویج فرهنگ کتابخوانی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد؛ چنانچه افراد جامعه به ویژه کودکان را با کتاب مانوس کنیم به اهداف خود نزدیک‌تر خواهیم شد.

رئیس اداره ترویج سازمان جهادکشاورزی استان همدان، تصریح کرد: ایجاد جامعه فرهنگی و مردم عجین با مطالعه به خوبی می‌تواند به حل مشکلات جامعه کمک شایانی کند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 3 =