شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶

سالروز تاسیس نهاد/ رابطه کتابدار با کتاب به روایت کتابداران / ۷

یگانه سفیران مطالعه در کتابخانه‌های عمومی

با كتابداران

یکی از ویژگی‌های بنیادین و تعیین‌کننده در تنظیم رابطه میان کتابداران با اعضای کتابخانه، اصطلاحاً «دست به کتاب» بودن کتابداران است؛ مستمسک اثرگذاری که می‌تواند نقشه‌راه اعضاء در کتابخانه‌ را رقم زده و باعث جهت‌دهی صحیح آنها شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، لزوم مطالعه کتاب و به روز بودن کتابداران از این حیث همواره یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی بوده که به عنوان کلیدی اثرگذار در زندگی کاری و شخصی این سفیران فرهنگی کتابخانه‌های عمومی مطرح بوده است. در سلسله گفتگوهایی مستمر، پای صحبت‌های شماری از کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور نشستیم و مطلوب‌ترین شکل مواجهه یک کتابدار با کتاب را از زبان آنها جویا شدیم.


یگانه سفیران مطالعه در کتابخانه‌های عمومی

اماموردی قلی‌پور / آذربایجان‌شرقی

کتابدار اهل مطالعه انگیزه و روحیه بیشتری برای حضور مؤثر در کتابخانه دارد. از یک سو خودباوری بالایی پیدا می‌کند و از سوی دیگر قادر است راحت‌ترین و بهترین مشاوره را به مراجعین بدهد. کتابدار زبده‌ترین راهنمای هر کتابخانه است و ایجاد اشتیاق و اطلاعات در مورد کتاب‌ به اعضاء یکی از اصلی‌ترین ابزارهای تبلیغی و ترویجی او در این مرکز فرهنگی است. کتابداران یگانه مشاورین فرهنگی و سفیران مطالعه در کتابخانه‌های عمومی هستند و باید همچون یک رایانه بهترین منبع برای دادن داده‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی به اعضاء باشند.


ارائه شکلی ساختارمند از فرهنگ به اعضای کتابخانه

گلچین شفیعی / مرکزی

کتابدار اهل مطالعه بهتر می‌تواند شکلی ساختارمند از فرهنگ را به مراجع ارائه و خدمات مفیدتری را در کتابخانه برای آنها فراهم کند. آگاهی بالای کتابدار فرآیند انتقال اطلاعات به اعضاء را مستند و تسهیل می‌کند. کتابدار اهل مطالعه بهترین راهنما برای اعضاء با انواع درخواست‌های مطالعاتی و مطالبات فرهنگی است و بازه کاری شخصی‌اش در کنار زمانی که عضو در کتابخانه می‌گذراند را مثبت و بسامان می‌کند.


«شوق مطالعه» باید ویژگی بارز هر کتابدار در کتابخانه باشد

مرضیه بابایی / قم

کتابدار آشنا به منابع کتابخانه با مطالعه به این آگاهی مفتخر می‌شود و به کمک آن نیز می‌تواند بهترین امدادها را نثار اعضاء و تمامی مراجعین به کتابخانه کند. به تعبیری «شوق مطالعه» باید ویژگی بارز هر کتابدار در کتابخانه باشد. جذب کردن مخاطبان به کتاب تنها در گرو کتاب‌خواندن است. نباید این واقعیت را دست‌کم گرفت که آشنا شدن با عناوین جدید و کاربردی در حوزه‌های مختلف، ایده‌های مؤثری برای بهبود روند کاری در کتابخانه‌ها برای کتابداران ایجاد می‌کند.


نباید کوچکترین خلأ و کاستی برای مشاوره و کمک به اعضاء باشد

راضیه زرنگاری / هرمزگان

بر خودم به عنوان یک کتابدار لازم دانسته‌ام که به تمام منابع کتابخانه اشراف داشته باشم و در کنار آن همواره در جستجوی عناوین جدید باشم تا بتوانم در مواجهه با مراجعین کتابخانه هرگز کوچکترین خلأ و کاستی برای مشاوره و کمک نداشته باشم. طبیعی است که این باور تنها با مطالعه و کتاب‌خواندن مستمر میسر نخواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 4 =